HUB logistics mukana Finnairin Airbus-lentokoneen purkuprojektissa

Finnair koneen purkuprojekti

Kuva: Finnair Oyj

HUB logistics on vastannut Finnair Technical Services Oy:n sisälogistiikasta vuodesta 2016 alkaen. Keväällä 2021 HUB oli mukana Finnairin ainutlaatuisessa projektissa, jossa operatiivisesta käytöstä poistunut Airbus 319-lentokone purettiin Suomessa. Kyseessä on ensimmäinen käytöstä poistunut lentokone, joka purettiin ja kierrätettiin Suomessa.

Lentokoneen purku tapahtui Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin tekniikan tiloissa. Kone purettiin osissa, jonka jälkeen se siirrettiin eteenpäin Kuusakoskelle, jossa varsinainen kierrätys tapahtui. Osa koneesta puretuista osista otettiin talteen ja niitä käytetään uudelleen Finnairin laivaston varaosina. Purkutyöt alkoivat helmikuussa ja päättyivät toukokuussa.

Laitteiden ja osien pakkaaminen ja hyllytys merkittävä osa projektikokonaisuutta

HUB logistics vastasi projektissa koneesta irrotettujen osien ja laitteiden pakkaamisesta sekä Finnairin varastoon jäävien varaosien hyllyttämisestä. Projektiin osallistui kaksi pakkaamotyöntekijää sekä työnjohtaja ja varastoasiantuntija.

Projektin alussa suunnittelemme omaa työtämme ja osuuttamme kokonaisuudessa. Erityisesti pakkauspisteen ja tarvittavien välineiden suunnittelu oli projektin onnistumisen kannalta tärkeää. Jotta osien pakkaaminen ja siirtäminen eteenpäin olisi mahdollisimman tehokasta, päädyttiin koneen viereen rakentamaan pop up -pakkaamo, jossa osat saatiin pakattua ripeästi eteenpäin.

Lentokoneesta irrotetut komponentit, osat ja laitekokonaisuudet, kuten laskutelineet ja moottorin ympäriltä poistetut muotolevyt, tuli pakata siten, että ne oli mahdollista varastoida tai lähettää eteenpäin turvallisesti ja varioitumatta. Pakkausmateriaaleina käytettiin sekä pahvilaatikoita että HUB logisticsin tuottamia puupakkauksia, jotka suunniteltiin mittatilauksena lentokoneen osille sopiviksi. Pakkauksia suunniteltiin mahdollisimman paljon etukäteen lähtötietojen perusteella ja projektin edetessä pakkauksia tuotettiin lisää tarvelähtöisesti.

– Normaalisti kaikki kunnostuskiertoiset osat pakataan olemassa oleviin pakkauksiin. Nyt kaikelle materiaalille piti hankkia uudet pakkaukset. Saimme läpi projektin toimitettua puupakkaukset nopealla aikataululla, vaikka pakkauksia voitiin suunnitella ja mitoittaa etukäteen rajallisesti. Kiitos tästä kuuluu meidän Riihimäen pakkaustehtaalle, toteaa HUB:n liiketoimintajohtaja Heikki Mantsinen.

Puupakkaukset tuotettiin joustavasti jokaiselle osalle, joka katsottiin talteen ottamisen arvoiseksi. Projektin edetessä todettiin, että pakattavan tavaran määrä oli ennakoitua suurempi.

– Pystyimme reagoimaan kaikkiin projektin aikana esiin tulleisiin tarpeisiin nopeasti. Tärkein onnistuminen projektissa olikin saumaton yhteistyö Finnairin purkutiimin kanssa. Kommunikaatio operatiivisella tasolla pelasi moitteettomasti, kertoo Mantsinen.

 

Jaa tämä juttu.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Vieritä ylös