Asiakaslähtöisyyttä ja teknologista edelläkävijyyttä – mikä logistiikassa on muuttunut?

Mikä logistiikassa on muuttunut? Kohdennus tietokoneeseen, jonka taustalla näkyy varasto ja varastohyllyt.

Olen työskennellyt sisälogistiikan eri tehtävissä 90-luvulta alkaen ja erityisesti sen ulkoistamisen parissa vuodesta 2005. Välissä kävin logistiikan digitalisaation ytimessä ja nyt palasin takaisin vanhalle tutulle alalle. Mikä logistiikassa on muuttunut noiden kuuden vuoden aikana? Miten sisälogistiikka ja varastointipalvelut ja sille asetetut vaatimukset ovat kehittyneet viime vuosina, erityisesti asiakkaiden ja loppuasiakkaiden näkökulmasta? Onhan se edelleen lavoja sisään ja lavoja ulos? Hyllypaikan alhaisin mahdollinen vuorokausivuokra ja tehokkaat trukkikuskit ovat edelleen palvelun ytimessä?

Perusperiaatteet eivät muuttuneet, mutta tarpeet ovat

”Arki rullaa samalla kaavalla, lavoja liikkuu sisään ja ulos, mikään ei koskaan muutu.” Mutta pysähdytäänpä hetkeksi katsomaan tarkemmin. Muutokset voivat olla hitaita tai huomaamattomia, ettei niitä ja niiden myötä tapahtuvaa kehitystä välttämättä tule ajatelleeksi.

Sen olen huomannut, että perusperiaatteet eivät ole muuttuneet, mutta se ei enää riitä. Logistiikka on siirtynyt uuteen aikakauteen. Tehokkaat prosessit ovat pohja, jonka päälle voi luoda toimintavarman ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavan palvelun. Tehokkuus ei ole vain trukkien nopeutta, vaan kokonaisvaltaista suunnittelua ja asiakaslähtöisyyttä. Logistiikka ei ole vain lavoja liikuttava koneisto, vaan se on palvelu, joka joko vahvistaa tai hajottaa asiakaskokemusta.

Teknologiaratkaisut ja järjestelmät logistiikan ulkoistuksen ytimessä

Logistiikan ulkoistuksen ytimessä ovat nykyään teknologiat ja järjestelmät, eikä enää niin vahvasti ihmistyöstä viimeistenkin tehonrippeiden irtiotto. Toki, edelleen tavoitteena on alentaa logistiikan kustannuksia, joka tarkoittaa tietysti tehokkuutta ja laatua, mutta yritykset odottavat kumppaneiltaan enemmän osaamista kuin aiemmin. Enää eivät nopeat kädet ja jalat ole ratkaisevassa asemassa. On siirrytty ihmisyyttä arvostavaan logistiikkaan, jossa teknologia ja oikea tieto varmistavat tehokkuuden.

Kuten meillä HUB:illa on tapana sanoa – tehokkuus tehdään vastaanotossa. Vastaanoton jälkeen tehokkuus syntyy oikein suunniteltujen prosessien lisäksi teknologiaa hyödyntämällä. Tästä hyvänä esimerkkinä ensimmäisenä suomalaisena 3PL-toimijana käyttöönottamamme keräilyautomaatti. Sen avulla olemme pystyneet rakentamaan Suomen nopeimman verkkokauppalogistiikan. Tämä herättää mielenkiintoa myös ulkomaalaisissa yrityksissä, jotka etsivät logistiikkakumppania Suomen markkinoille.

Asiakkaan tarpeet ennen kaikkea

Kilpailu on kovaa ja ne, jotka pystyvät vastaamaan loppuasiakastarpeisiin voittavat. Tuotteiden saatavuus, tiedon oikeellisuus, alhaiset kustannukset, toimituksen virheettömyys ja toimituksen nopeus ratkaisevat esimerkiksi verkkokaupan menestyksen.

Tämä on syyni palata logistiikan pariin ja erityisesti HUBille – paikkaan, jossa ymmärretään, että nykypäivän logistiikka on enemmän kuin pelkkää tavaroiden liikuttamista.

Olen kuullut, ettei alalla järjestelmistä ja teknologiasta välttämättä ymmärretä juuri mitään. Tämä on se, mikä kuudessa vuodessa muuttui. Asiakaskunta on valveutunutta ja osaa vaatia muutakin kuin halvinta mahdollista lavapaikkavuokraa ja pienentä mahdollista suoritehintaa.

Asiakkaamme tietävät, että logistiikka ei ole enää mystinen koneisto. Logistiikkakumppanin on ymmärrettävä teknologian ja järjestelmien rooli. Osaamme tarjota enemmän kuin pelkkää lavapaikkavuokraa ja suoritehintaa. Me HUBilla olemme täällä rakentamassa logistiikan uutta aikakautta, missä asiakaslähtöisyys ja teknologinen osaaminen ovat avainasemassa.

 

 

 

 

Ari Laurila
Logistiikka-alan konkari, joka inspiroituu ihmisten välisistä kohtaamisista ja on aidosti kiinnostunut asiakkaiden tarpeista.

 

Tutustu palveluihimme! 

 

 

Jaa tämä juttu.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Kehitystoiminnan arvo liiketoiminnalle | The value of development activities for business

Kehitystoiminnan arvo liiketoiminnalle

Kun mietitään liiketoiminnan kehittämistä, moni saattaa ensimmäisenä ajatella suuria investointeja tai mittavia kehitysprojekteja, joiden avulla toivotaan saavutettavan isoja kustannussäästöjä. Kehitystoimenpiteiden

LUE JUTTU »
Scroll to Top