Töissä HUBilla: logistiikka-asiantuntija Janne Hyvärinen

Logistiikka-asiantuntija Janne Hyvärinen | Logistics Specialist Janne Hyvärinen

Logistiikka-asiantuntija Janne Hyvärinen aloitti vuodenvaihteen jälkeen työt HUB logisticsin Lahden toimipisteessä. Hän tuo mukanaan raikkaan ja innovatiivisen näkökulman logistiikkaan sekä vahvan osaamisen laatuasioista sekä projektityöskentelystä. Janne innostuu muutoksesta ja uskoo, että pienilläkin askelilla voidaan saavuttaa suuria tuloksia.

LUT-yliopistosta konetekniikan kandidaatiksi valmistunut Janne sai ensimmäisen kosketuksen logistiikkaan yläasteikäisenä. Työelämään tutustumisjakso vierähti varastolla varaosia hyllyttäen. Sittemmin työelämä vei enemmän laatuasioiden ja projektitöiden pariin.

Janne näkee logistiikka-asiantuntijan roolin sisälogistiikkaympäristössä keskeisenä yrityksen tehokkaan toiminnan varmistamisessa. Hänen tehtävänään on optimoida varastonhallintaa, tuotannonohjausta, tilausten käsittelyä ja muita sisäisiä prosesseja varmistaakseen tavaravirtojen sujuvuuden ja kustannustehokkuuden.

– Logistiikka on monissa yrityksissä sivuutettu osa-alue. Sisälogistiikka kattaa varastonhallinnan, tuotannonohjauksen, tilausten käsittelyn ja muiden sisäisten prosessien hallinnan. Logistiikka-asiantuntijan tehtävänä on optimoida näitä prosesseja ja varmistaa, että tavaravirrat liikkuvat sujuvasti ja kustannustehokkaasti. Sisälogistiikkaan panostamalla on mahdollista tuoda asiakkaalle säästöjä. Voimme omalla osaamisella ja asiantuntijuudella vaikuttaa asiakkaan prosesseihin ja tuoda niihin laadukkuutta sekä tehokkuutta, Janne selittää.

Tietoon pohjautuvia päätöksiä yhdessä luovuuden kanssa

Janne on tottunut tekemään päätöksiä dataan pohjautuen, mutta korostaa myös välttämättömyyttä etsiä suuntaa rohkeista ja luovista ajatuksista.

– Tässä työssä excelin pyörittäminen on tyypillistä, ja rehellisesti voin sanoa, että luvut ovat mielenkiintoisia. Datan avulla on hyvä tehdä suunnitelmia ja on syytä hyödyntää olemassa olevaa dataa päätöksenteossa. Täytyy myös muistaa, että kokemusta tulee kuunnella samalla kun ottaa tulevaisuuteen suuntaa myös visiönääreistä. Logistiikka kehittyy tällä hetkellä valtavan nopeasti. Jokin hullulta tuntuva ajatus voi kolmen vuoden päästä olla arkipäivää, Janne sanoo.

Laadukasta ja asiakaslähtöistä toimintaa

Jannella on vahva kokemus laadun parissa työskentelystä, ja tämä näkökulma tuo arvokasta tietoa sisälogistiikan jatkuvaan kehittämiseen.

– Olen aiemmissa työtehtävissä päässyt näkemään eri yritysten sisälogistiikkaa ja kehittämään toimintaa laadun näkökulmasta. On ollut hienoa huomata, että HUBilla laadukkuus arvostetaan korkealle. Kun oma ja yrityksen arvomaailma kohtaavat, on äärimmäisen helppoa lähteä viemään asioita eteenpäin, Janne kertoo.

Janne on innoissaan mahdollisuudesta työskennellä ison terveydenhuollon logistiikan asiakkaan kanssa. Hän korostaa aktiivista ja avointa kommunikaatiota asiakkuudessa.

– Tärkeä osa on olla asiakkaan kanssa tiiviisti yhteistyössä. Aktiivinen ja avoin kommunikaatio mahdollistaa paljon, kun tehdään asiakasyhteistyötä. Lahdessa asiakasyhteistyö on hoidettu mallikkaasti ja tähän asiakkuuteen on helppo hypätä mukaan, Janne kertoo.

Jatkuvan kehittämistä rennolla otteella

Ensimmäiset viikot HUBilla ovat olleet innostavia ja antoisia. Uuden informaation sulattaminen ja tutustuminen HUBin toimintatapoihin ovat olleet Jannelle ensisijaisen tärkeitä. Hän on saanut lämpimän vastaanoton ja odottaa jo innolla osallistumista erilaisiin projekteihin ja tehtäviin.

– Hieman on pää pyörällä informaatioähkystä ja sairaalan vielä kovin identtisennäköisistä käytävistä. Minut otettiin todella hyvin vastaan, ja odotan kovasti pääseväni osallistumaan moniin projekteihin ja erilaisiin tehtäviin, Janne kertoo.

Lahden toimipisteessä vallitsee hyvä tunnelma, ja Janne on vakuuttunut siitä, että tiimityöskentely ja jatkuva kehittyminen ovat osa HUBin DNA:ta. Hän painottaa myös jatkuvan kehittämisen merkitystä ja rohkaisee pieniin muutoksiin.

– Pienilläkin asioilla voi olla iso merkitys. Eikä voi unohtaa, että jokin asia voi parantaa esimerkiksi viihtyvyyttä tai kehittää ympäristöasioita. Ei voi jäädä tuleen makaamaan, vaan kehitystä on tehtävä. Pienillä parannuksilla voi saada isoja muutoksia aikaan. Jotkut pelkäävät muutos-sanaa. Sitä ei kuitenkaan tarvitse ajatella aina niin isosti, vaan huomata, että muutokset voivat olla myös pieniä yksittäisiä asioita, joiden avulla asioita voidaan tehdä paremmin, Janne toteaa.

Hän odottaa innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja uskoo, että hänen roolinsa tulee kasvamaan sekä asiakkuuden että projektien parissa.

– Tehtäviä tulee varmasti jatkossa lisää sitä mukaa, kun pääsen asiakkuuteen ja toimintamalleihin kiinni. Tässä vaiheessa puolet on vielä perehtymistä ja puolet projektityöskentelyä. Töitä varmasti piisaa, ja pyörät lähtevät isosti pyörähtämään, Janne visioi.

 

Lisää uratarinoita ja työntekijäkokemuksia löydät Työ HUBilla-osiossamme 

Työ HUBilla

Jaa tämä juttu.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Scroll to Top