Trukkiautomaatio logistiikkakeskuksessa tuo tehokkuutta, turvallisuutta ja kustannussäästöjä

Trukkiautomaation käyttöönotto logistiikkakeskuksessa tuo tehokkuutta

Trukkiautomaatio HUB logisticsin Vantaan logistiikkakeskuksessa on otettu onnistuneesti käyttöön. HUB logisticsin kehitysjohtaja Anssi Tura vastasi projektista, joka vietiin sujuvasti läpi yhdessä Toyota Material Handling Finland Oy:n ja Consafe Logistics Oy:n kanssa. Automaatio tuo logistiikkakeskuksen arkeen tehokkuutta, turvallisuutta ja myös kustannussäästöjä.

Logistiikka-ala on läpikäynyt merkittäviä muutoksia teknologian kehittyessä. Yksi kehitysaskelista on ollut trukkiautomaation nousu. Automaattiset trukit ovat vähitellen löytäneet paikkansa varastojen ja tehtaiden toimintaympäristöissä tuoden mukanaan sekä tehokkuutta että turvallisuutta.

HUBille trukkiautomaatioon investoiminen oli selkeä strateginen valinta. Kehitysjohtaja Anssi Turan mukaan HUB logistics on läpi sen historian ollut etunenässä kokeilemassa erilaisia teknologioita.

– Trukkiautomaatioon investoiminen on selkeä osoitus siitä, että meillä on tahtotila kehittää logistiikkaa. Hakkilan logistiikkakeskuksessa otimme ensimmäisenä suomalaisena 3PL-toimijana shuttle-varastoautomaation käyttöön ja nyt olemme Suomessa ensimmäinen toimija, jolla on 3PL-moniasiakasvarastossa käytössä AGV-trukki.

AGV-trukin avulla osa varastoinnin suoraviivaisista toiminnoista siirretään automaation piiriin. Anssin mukaan automaattitrukin ensimmäinen tehtävä on siirtää EUR- ja FIN-lavoja vastaanotosta korkeavaraston hyllypaikoille Astro WMS® varastonhallintajärjestelmän ohjaamana.

–  Lähdemme liikkeelle yhdestä laitteesta, mutta automaation käyttöä on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa. Katsoimme kokonaisuutta laajemmin kuin vain yhden toiminnon osalta, ja esimerkiksi reititys logistiikkakeskuksessa on suunniteltu siten, että kaksi trukkia voivat ohittaa toisensa.

Olemme Suomessa ensimmäinen toimija, jolla on 3PL-moniasiakasvarastossa käytössä AGV-trukki.

– Anssi Tura, kehitysjohtaja

Trukkiautomaatio logistiikkakeskuksessa tuo etuja monelta kantilta katsottuna

Vaikka trukkiautomaation käyttöönotto vaatii aluksi investointeja, pitkällä aikavälillä se voi säästää huomattavasti kustannuksissa. Toyota Material Handling Finlandin puolelta projektissa mukana ollut Business Development Manager Petri Lindfors kertoo, että vähentyvät virheet ja parantuva tehokkuus tuovat merkittäviä säästöjä.

– Yksi trukkiautomaation suurimmista eduista on sen kyky parantaa logistiikan tehokkuutta ja tuottavuutta. Automaattiset trukit voivat toimia keskeytyksettä ympäri vuorokauden ilman tarvetta tauoille, mikä lisää työn tehokkuutta. Ne myös optimoivat reittinsä ja nopeuttavat tavaran siirtämistä varastossa, mikä vähentää aikaa ja resursseja, jotka aiemmin kuluivat manuaaliseen trukkitoimintaan.

Lindforsin mukaan automaattitrukkien toiminta perustuu tarkkoihin määrityksiin, mikä vähentää inhimillisten virheiden määrää. Tämä puolestaan johtaa tarkempaan ja luotettavampaan varastojen hallintaan sekä vähentää vahinkoja ja tavaran hävikkiä.

– Ihmiset ovat alttiita virheille, ja logistiikkateollisuudessa virheet voivat olla kalliita. Trukkiautomaation myötä virheet menevät käytännössä katsoen nollaan. Laite itsessään ei siis tee hölmöyksiä, vaan suorittaa ihmisten ennalta päättämiä asioita.

Anssi Tura kertoo, että trukkiautomaatiolla tehdään Hakkilan logistiikkakeskuksessa noin 130 siirtoa päivässä. Siirroilla, joita AGV nyt korvaa, tulisi todennäköisesti joka neljäs päivä ihmisen tekemä hyllytysvirhe. Trukkiautomaation myötä hyllytysvirheitä ei Turan mukaan pitäisi tulla yhtään.

Säästöä syntyy myös madaltuvien vauriokustannusten myötä, koska automaattitrukit kolaroivat hyvin harvoin. Ne varustetaan turvallisuusominaisuuksilla turvaskannereilla, jotka varmistavat, että automaattitrukki hidastaa ja pysähtyy ennen havaittua estettä.

Anssi Tura näkee, että trukkiautomaatio tarjoaa HUBille monia etuja.

– Se parantaa tehokkuutta, vähentää virheitä, lisää turvallisuutta ja tarjoaa joustavuutta. Tämä teknologinen kehitys muuttaa tapaa, jolla prosessejamme hallitaan, ja se mahdollistaa resurssien tehokkaamman käytön. Se avaa mahdollisuuksia kehittää työvoimaa. Trukkiautomaatio ei ole pelkästään teknologinen muutos, vaan se on selkeä strateginen investointi parempaan ja tehokkaampaan logistiikkaan.

Investointi trukkiautomaatioon on HUB logisticsille strateginen valinta ja panostus tuotannon tehokkuuteen.

Automaatio mahdollistaa työvoiman tehokkaamman käytön ja lisää työturvallisuutta logistiikkakeskuksessa

Toyota Material Handlingin Petri Lindforsin mukaan he laitetoimittajana törmäävät erheelliseen mielikuvaan automaatiosta työvoiman syrjäyttäjänä.

– Automaatio ei voi korvata inhimillistä osaamista. Päin vastoin työvoimaa voidaan käyttää strategisemmin. Manuaalitrukkien kuljettajat voivat keskittyä monimutkaisempiin tehtäviin, kuten tavaroiden tarkastamiseen, laadunvalvontaan ja suunnittelutyöhön. Törmäsin hiljattain artikkeliin, jossa kerrottiin robotiikkaan ja automaatioon panostavien yritysten tarvitsevan lisää työntekijöitä esimerkiksi kehitystehtäviin.

Tura korostaa, että HUB logisticsille työturvallisuudesta ja työhyvinvoinnista huolehtiminen on erittäin tärkeää.

– Siirtämällä toistuvia ja kehoa kuormittavia työtehtäviä automaation suoritettavaksi vähennämme henkilökunnan tekemiä raskaita nostotehtävät. Automaatio mahdollistaa sen, että voimme tarjota työntekijöillemme uusia työtehtäviä ja kehittää työnkuvia.

Henkilöstön kouluttaminen uusien järjestelmien käyttöön ja ylläpitoon on olennainen osa trukkiautomaation onnistunutta käyttöönottoa. Tietämys uusista prosesseista ja järjestelmistä auttaa välttämään virheitä ja tehostamaan päivittäistä toimintaa.

Järjestelmäintegraatiot ovat olennainen osa trukkiautomaation onnistunutta käyttöönottoa

Järjestelmäintegraatioissa tiedonsiirto on avain asemassa, jotta automaattitrukki osaa liikkua oikein. Consafe Logistics vastasi AGV-projektissa järjestelmäintegraatioiden suunnittelusta Astro WMS® varastonhallintajärjestelmän ympäristössä. Consafen Solution Consultant Maarit Korholan mukaan kolme tärkeintä asiaa onnistuneeseen käyttöönottoon ovat riittävät resurssit, riittävä testaaminen ja kattava ennakkosuunnitelma.

– Ennakkosuunnittelun roolia tällaisessa projektissa ei voi kuin korostaa. Siinä tulee olla oikeat resurssit joka osapuolelta saatavilla ja käytettävissä, jotta suunnitelmasta tulee riittävän kattava. Ennakkosuunnittelu luo pohjan kaikelle tekemiselle lähtien siitä mikä on projektin tavoite ja asiakkaan tarpeet.

– Jo ennakkosuunnitelmassa mietitään mitä virheitä ja vikatilanteita AGV:n käytössä voi tulla eteen ja miten ne taklataan. Käymme läpi tunnistetut virhetilanteet, joita ihminen nykyprosesseissa voi tehdä, kuten esimerkiksi jättää lavan väärään paikkaan.

Korhola sanoo, että liki aina tulee eteen jotain mitä ei ole osattu ottaa huomioon. Tämän vuoksi ennakkosuunnittelun ohella testaus on onnistuneen projektin avaintekijä.

– Merkki hyvästä testaamisesta on se, että testien aikana tulee uusia vikatilanteita. Se kertoo siitä, että on testattu muutakin kuin happy flowta eli sujuuko prosessi kuten se on suunniteltu menevän ilman, että siihen tulee mitään häiriötä missään prosessin vaiheessa. Jos testeissä tehdään jotain vahingossa väärin, on todennäköistä, että sama virhe nousisi esiin tuotannossakin. Huolestuisin, jos testauksen aikana ei ilmenisi mitään virheitä. Testien myötä voimme korjata vikatilanteet ja virheet ennen tuotantoon siirtämistä.

Trukkiautomaation käyttöönotto maaliin hyvällä yhteistyöllä sujuvasti kommunikoiden

Tehokas trukkiautomaation käyttöönotto vaatii huolellisen suunnittelun lisäksi sujuvaa yhteistyötä ja viestintää eri sidosryhmien kesken sekä jatkuvaa seurantaa. Näin varmistetaan, että trukkiautomaatio tuo toivottuja etuja tehokkuuden ja tarkkuuden parantamiseksi varastotoiminnassa.

Consafen Maarit Korhola on tyytyväinen projektin toteutukseen kaikkien osapuolien kanssa. Hänen mukaansa yhteistyö ja keskustelut ovat olleet laadukkaita. Kommunikaatio oli hyvää ja selkeää. Se edesauttoi projektin läpiviemistä.

Kehitysjohtaja Anssi Tura sanoo, että pitkä yhteistyö Consafen kanssa vei projektia vauhdikkaasti eteenpäin.

– Prosessimme ovat Consafelle tuttuja, joten he pääsivät suunnittelemaan tutulla maaperällä. Heidän automaatiotiiminsä osaaminen ja esimerkit vastaavanlaisista projekteista mahdollistivat löytämään meille parhaan mahdollisen ratkaisun.

Toyota Material Handlingin Petri Lindfors kiittää myös projektin sujuvaa etenemistä.

– Määrittelyt tehtiin hyvin ja hyvässä yhteisymmärryksessä. Järjestelmätoimittaja ei voi tehdä projektia yksin, vaan se vaatii riittävät resurssit kaikilta sidosryhmiltä, joita projekti koskee. Tämä oli meille Suomessa ensimmäinen projekti, jossa varasto-ohjausjärjestelmä integroitiin järjestelmäämme. Äärimmäisen hyvä lisäoppi tulevaisuuteen.

Anssi Turan mukaan laaja automaatioprojekti vaatii kaikilta osapuolilta suurta panostusta ja sitoutumista, jotta projekti viedään suunnitellusti aikataulussaan maaliin.

– Haluan kiittää molempia yhteistyökumppaneita. Tässä projektissa oli ilo olla mukana. Nyt varsinainen käyttö alkaa ja odotan mielenkiinnolla millaista dataa me tulevaisuudessa saamme automaation toimivuudesta ja sen tuomasta hyödystä.

 

Lisätietoja:

HUB logistics Finland Oy
Anssi Tura, kehitysjohtaja
anssi.tura@hub.fi

Toyota Material Handling Finland Oy
Petri Lindfors, Business Development Manager
petri.lindfors@fi.toyota-industries.eu

Consafe Logistics Oy
Maarit Korhola, Solution Consultant
maarit.korhola@consafelogistics.com

 

Lue myös: Suomen edistyksellisin 3PL-automaattivarasto täytti viisi vuotta

Tutustu: HUB logistics varastointipalvelut

 

Jaa tämä juttu.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Kehitystoiminnan arvo liiketoiminnalle | The value of development activities for business

Kehitystoiminnan arvo liiketoiminnalle

Kun mietitään liiketoiminnan kehittämistä, moni saattaa ensimmäisenä ajatella suuria investointeja tai mittavia kehitysprojekteja, joiden avulla toivotaan saavutettavan isoja kustannussäästöjä. Kehitystoimenpiteiden

LUE JUTTU »
Scroll to Top