Kiinteistö Oy Hakkilan Lokki, tuttavallisemmin HUBin Vantaan Hakkilan logistiikkakeskus, on saavuttanut käyttövaiheen LEED EB Gold -sertifioinnin (Leadership in Energy and Environmental Design) rakennuksen kestävyyden ja ympäristöystävällisyyden alalla.

LEED-ympäristöluokitusjärjestelmä on kansainvälinen rakennusten suunnittelun, rakentamisen, käytön ja ylläpidon kestävää kehitystä arvioiva vapaaehtoinen ympäristösertifiointi. Sen vahvuuksiin kuuluu yhtenäisten kriteerien ja vertailukelpoisuuden tarjoaminen maailmanlaajuisesti. Sertifiointijärjestelmää käytetään yli 130 maassa.

Sertifioinnissa arvioidaan muun muassa rakennuksen energiatehokkuutta, vedenkäyttöä, jätetehokkuutta, sisäolosuhteita sekä työmatkustamista ja -viihtyvyyttä. Sertifikaatti perustuu riippumattoman kolmannen osapuolen tekemään arviointiin rakennuksen ja ylläpidon ympäristöominaisuuksista ja on kansainvälisestikin vertailukelpoinen.

Sertifiointiprosessin aikana arvioitiin rakennuksen ympäristösuorituskykyä ja ympäristövaikutuksia. Rakennus saavutti korkeat pisteet muun muassa energiatehokkuudesta, työmatkustamisesta ja sisäilmanlaadusta. Sertifioinnin aikana rakennukselle toteutettiin myös energiakatselmus, jonka avulla pystyttiin kartoittamaan energiatehokkuuden parannustoimenpiteitä.

Sertifikaatin hakuprosessin käynnisti kiinteistön omistaja Ilmarinen, ja haku käynnistyi jo vuoden 2023 puolella. Ilmarisen asiakkuuspäällikkö Annika Valpolan mukaan sertifikaatti on osoitus sitoutumisesta ympäristövastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Valpolan mukaan kiinteistö on suunniteltu ja rakennettu ympäristönäkökohdat huomioon ottaen, ja toimintaa pyritään jatkuvasti parantamaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

– LEED-sertifikaatti on merkki sitoutumisesta kestävään ja ympäristöystävälliseen rakentamiseen. Se edellyttää tiukkojen kriteerien täyttämistä energiatehokkuuden, vedenkulutuksen vähentämisen, materiaalitehokkuuden, sisäilman laadun ja ympäristöystävällisten käytäntöjen osalta. Hienoa, että Kiinteistö Oy Hakkilan Lokki sai arvoisensa tunnustuksen tehdystä työstä.

LEED-sertifiointi | LEED-sertification

Vihreät arvot mukana logistiikkakeskuksen suunnittelutyössä

Vihreät arvot olivat vahvasti läsnä logistiikkakeskuksen suunnittelussa. Logistiikkakeskuksen katolle kaavailtiin aurinkopaneelit jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa. Hanke toteutettiin vuonna 2018, jolloin katolle asennettiin yhteensä 560 aurinkopaneelia, joiden avulla pystytään tuottamaan keskimäärin 17 prosenttia koko logistiikkakeskuksen vuosittaisesta energiatarpeesta.

HUB logisticsin Hankintapäällikkö Tuomas Soinisen mukaan energiatehokkuuteen kiinnitettiin alusta alkaen erityistä huomiota. Tuotannon tiloihin suunniteltiin LED-valaistus ja valoja ohjataan liiketunnistimella, jolloin valot toimivat tarpeen mukaisesti. Säännöllisillä energiakatselmuksilla lähdettiin välittömästi logistiikkakeskuksen käyttöönoton jälkeen hakemaan yhä parempia ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseksi. Esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmän käyntiaikoja säätämällä vähennettiin turhaa energiankulutusta toimitilojen hiljaisina käyttöaikoina. Ilmanvaihtojärjestelmän säätöjen muutoksilla pienennetään hiilidioksidipäästöjä ja luotiin kustannussäästöjä.

Logistiikkakeskuksen suunnittelutyössä huomioitiin myös mahdollisuus käyttää maalämpöä. Koska logistiikkakeskuksen tontti sijaitsee pohjavesialueella, ei rakennuksen perustuksia ollut lupa louhia viranomaisten määrittelemän tason alapuolelle. Samasta syystä maalämpöä ei voitu hyödyntää, vaan rakennus lämpiää kaukolämmöllä. Tällä hetkellä käytettävä kaukolämpö on hiilidioksidivapaata.

– Vantaan logistiikkakeskuksen LEED-sertifikaatti on merkittävä virstanpylväs HUB logisticsin vastuullisuustyössä. Se osoittaa, että olemme ottaneet konkreettisia askeleita kohti ympäristöystävällisempää toimintaa ja pyrimme jatkuvasti vähentämään ympäristövaikutuksiamme. Tämä saavutus heijastaa sitoutumistamme kestävän kehityksen periaatteisiin ja vahvistaa asemaamme vastuullisena toimijana logistiikka-alalla, Tuomas Soininen tiivistää.

 

>>Tutustu vastuullisuustyöhömme 

 

Mikä on LEED-sertifikaatti?

LEED on maailman eniten käytetty työkalu rakennusten ekologisen jalanjäljen arviointiin sekä rakennusten suunnittelun, rakentamisen ja käytön vastuullisuuden kehittämiseen. Luokitus huomioi sijainnin, energiatehokkuuden, vedenkäytön, materiaalitehokkuuden, sisäympäristön laadun sekä käyttäjäviihtyvyysasiat.

LEED-sertifiointihakemuksen tarkastaa ja sertifikaatin myöntää yhdysvaltalaisen U.S. Green Building Council:n alainen Green Building Certification Inc.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.usgbc.org/leed

 

HUB logisticsin vuoden 2023 vastuullisuusraportti on julkaistu. Raportissa kerrotaan mitä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita HUB edistää ja millä tavoin HUB logistics yrityksenä kantaa vastuun omasta toiminnastaan vastuullisuuden eri osa-alueilla. Raportissa avataan HUB logisticsin tunnuslukuja ja vastuullisuustyön mittareita.

HUB logisticsin toimitusjohtaja Joni Sundelin korostaa vastuullisuuden merkitystä sen kaikilla osa-alueilla.

– Vastuullisuus on nouseva teema kaikilla vastuullisuuden osa-alueilla, olipa kyse taloudellisesta, sosiaalisesta tai ympäristövastuusta. Vastuullisuus edellyttää sitoutumista ja sen tulee näkyä päivittäisissä valinnoissa aina hankinnoista ja materiaalivalinnoista päästöjen vähentämiseen. Valmistuneessa raportissa kerromme vastuullisuusohjelmastamme ja avaamme esimerkein tekemäämme vastuullisuustyötä.

Huomioita vastuullisuustyöstä vuonna 2023

HUB logistics tekee hiilijalanjäljen laskentaa toista vuotta. GHG-protokollan mukaisia scope 3-luokan päästölähteitä raportoidaan ostettujen palveluiden ja tuotantohyödykkeiden osalta kattavammin verrattuna vuonna 2022 suoritettuun laskentaan.

Vuonna 2023 kokonaispäästömäärä oli 2510,2 tCO2, kun luku vuonna 2022 oli 1970,4 tCO2. Suurin osa päästöistä aiheutuu scope 3-luokan päästöistä, joiden osuus kokonaispäästömäärästä on 81 %. Yksi syy päästömäärän kasvuun on aiempaa laajempi päästölaskenta. Scope 3-luokassa alihankintaketjun palveluista muun muassa ICT-palvelut, rahtipalvelut sekä työterveys ovat uusia laskennan alaisia palveluita.

Hiilidioksidipäästöjä pyritään vähentämään esimerkiksi hankintojen kautta valitsemalla ympäristöystävällisiä tuotteita ja tekemällä kestävää liiketoimintaa tukevia hankintoja. Keskeisessä roolissa kestävän ja puhtaamman logistiikan edistämisessä ovat laadukkaat ja kestävät laitehankinnat. Vuonna 2023 HUB investoi trukkiautomaatioon, jolloin osa Vantaan logistiikkakeskuksen suoraviivaisista toiminnoista siirrettiin automaation piiriin. Hankinta oli strateginen investointi kohti kestävämpää ja tehokkaampaa logistiikkaa.

Konsernissa on lisätty uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan kevyt polttoöljyn määrää vuoden 2023 aikana. Esimerkiksi Kotkan toimipisteisiin hankittiin uusiutuvaa kevyt polttoöljyä yhteensä 17 224 litraa, jolloin CO2-päästöt vähenevät 39,4 t CO2. Toimipisteissä otetaan käyttöön uusiutuvaa polttoainetta vaiheittain.

Päästöjä vähennetään myös panostamalla kiinteistöjen energiatehokkuuden jatkuvaan parantamiseen. Vantaan logistiikkakeskuksen sähkökulutus kokonaisuudessaan oli 746,2 MWh/a, josta aurinkoenergialla tuotettiin 130 MWh/a. Aurinkoenergialla tuotettu sähkön määrä vastasi 17,4 % koko logistiikkakeskuksen kulutuksesta. Omiin toimipisteisiin hankkimamme sähkö on 100 % hiilidioksidivapaata.

Osana vastuullisuustyötä lanseerattiin sisäinen kirpputori tukemaan sisäistä kiertotaloutta. Toimipisteiden henkilökuntaa kannustetaan käyttämään uutta kanavaa, jotta sisäisesti kierrätetään käyttökelpoisia koneita sekä laitteita.

Esihenkilöiden kouluttamiseen panostettiin järjestämällä puolen vuoden mittainen esihenkilökoulutus, joka sai osallistujilta hyvän vastaanoton. Tarjotuista kesätyöpaikoista ja työharjoittelupaikoista kerätään tietoa laajemmin eri toimipisteistä.

Työturvallisuushavaintoja tehtiin ennätysmäärä. Sen sijaan parannettavaa jää työtapaturmien avainluvuissa. 5S-menetelmää on hyödynnetty ansiokkaasti ja tehtyjen auditointien keskiarvo on pysynyt hyvällä tasolla. Työturvallisuuden ja 5S:n tunnusluvut löytyvät raportin sosiaalisen vastuullisuuden osiosta.

Vastuullisuusohjelma luo pohjan vastuullisuustyölle

Vuonna 2023 HUB logistics teki merkittävän harppauksen vastuullisuustyössä. Yritys laati ja otti käyttöön kattavan vastuullisuusohjelman, ja vastuullisuus on integroitu osaksi yrityksen strategiaa. Vastuullisuusohjelmaan on kirjattu teemat, joiden alle suunnitellut tavoitteet sekä toimenpiteet ohjautuvat.

– Vastuullisuusohjelman käyttöönotto on osa tekemäämme pitkäjänteistä vastuullisuustyötä kestävämmän ja vihreämmän logistiikan puolesta. Työntekijöidemme kanssa käymämme keskustelut strategian painopistealueista toimipisteittäin ovat varmasti edistäneet vastuullisuusteemojen ymmärtämistä organisaatiossamme. Vastuullisuus on osa yrityskulttuuriamme, jossa arvostamme toisiamme, kehitämme osaamistamme ja huolehdimme työturvallisuudesta, kommentoi toimitusjohtaja Joni Sundelin.

Sundelinin mukaan vastuullisuustyön ensimmäinen vaihe on valmis, ja toimenpiteet, joiden avulla asetettuja tavoitteita tavoitellaan, on määritetty.

– Vastuullisuustyö on jatkuvaa ja tavoitteemme sekä toimenpiteemme tulevat elämään ja muuttumaan työmme edetessä. Uskon vahvasti siihen, että vastuullisuusohjelmamme ohjaa meitä tekemään kestäviä ja vastuullisia valintoja jokaisena päivänä, tiivistää Sundelin.

 

Tutustu vuoden 2023 vastuullisuusraporttiimme

 

 

Hakuaika on päättynyt. Kiitos kaikille hakijoille!

 

 

Haemme HUB logisticsin Turun yksikköön työnjohtajaa vakituiseen työsuhteeseen

Tehtävässäsi vastaat yksikön operatiivisen toiminnan työnjohdosta sekä toimintaan liittyvästä asiakasyhteistyöstä, sen toimivuudesta ja jatkuvasta kehittämisestä.

Työsi sisältää raportointia ja seurantaa, mutta ennen kaikkea se on aktiivista läsnäoloa oman tiimisi arjessa. Vahvana johtajana uskallat toimia selkeänä suunnannäyttäjänä myös haastavissa tilanteissa.

Toivomme sinulta työtehtävään soveltuvaa koulutusta, kokemusta esihenkilötehtävistä, taitoa resursoida ja hyvää organisointikykyä. Olet esihenkilönä jämäkkä ja sinulla on hyvät vuorovaikutustaidot hankalissakin tilanteissa. Sinulla on kokemusta tuotantoympäristössä työskentelystä ja näyttöjä prosessien kehittämisestä. Arvostamme oma-aloitteisuutta sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Työtehtävissä kommunikoit sekä suomen- että englannin kielellä.

Odotamme sinulta myös ajantasaista tietoteknistä osaamista. Ohjaat ja neuvot tiimiläisiäsi työsuhteeseen liittyvissä asioissa, joten ymmärrys kaupan varaston työehtosopimuksesta ja työlainsäädännöstä on sinulle hyödyksi.

Tarjoamme sinulle monipuolisen logistiikan tehtäväkentän, jossa pääset aidosti haastamaan osaamistasi, jatkuvia koulutusmahdollisuuksia ammattitaitosi kehittämiseksi, kilpailukykyisen palkkauksen ja organisaation täyden tuen.

Työt alkavat 1.5.2024 tai sopimuksen mukaan, ja haku on nyt käynnissä. Täytä hakulomake ansioluetteloineen sekä palkkatoiveineen 7.4.2024 mennessä.

Lisätietoja tehtävästä antaa yksikönpäällikkö Aleksi Laakso, aleksi.laakso@hub.fi tai puh 040 551 6606.

TÄYTÄ HAKEMUS 

 

Lue millaista on olla töissä HUBilla
HUBilaisten uratarinoita 

 

HUB logistics on saanut Suomen Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Tunnustus on tulosta yhtiömme jatkuvasta pyrkimyksestä kehittää ja vahvistaa työkulttuuriamme sekä henkilöstömme omistautuneisuutta.

Eezy Flow toteuttaa henkilöstötutkimuksen vuosittain sadoille suomalaisille organisaatioille, ja siihen vastaa vuosittain yli 150 000 henkilöä. Vuoden 2024 tulosten perusteella HUB logistics on onnistunut ylittämään Suomen työntekijänormin (64,3) saavuttaen 65,8 pistettä People Power -indeksissä. 

PeoplePower®-henkilöstökokemustutkimuksella saadaan esiin henkilöstön omistautuneisuuden ja innostuneisuuden taso sekä siihen yhteydessä olevat tekijät. PeoplePower-tutkimus nostaa esiin kaikki keskeiset henkilöstökokemuksen, organisaation toimivuuden ja kulttuurin elementit niin ihmisten oman työn, yksiköiden toimivuuden, kuin myös koko organisaation toiminnan näkökulmista.

Lisätietoja: www.innostavimmat.fi

 

 

 

HUB logisticsin Tampereen puupakkauspalvelut on muuttanut uusiin tiloihin Kangasalle. Puupakkauspalvelut palvelee jatkossa osoitteessa Lentolantie 20, 36220 Kangasala.

Puupakkauspalvelut palvelee Pirkanmaan alueella muun muassa teollisuuden alan asiakkaita, ja vuositasolla yksikössä tuotetaan tuhansia puupakkauksia. Tuotevalikoimaan kuuluvat asiakaskohtaisesti suunnitellut puupakkaustuotteet, kuten puu- ja vaneripakkaukset, lavat, häkkipakkaukset ja merilaatikot. Asiakkaille tuotettavaan palvelukokonaisuuteen kuuluu lisäksi pakkauspalvelu eli tuotteen suojaaminen ja pakkaaminen.

Puupakkauspalveluiden uusi sijainti Lentolan teollisuusalueella valtatie 12:n varressa on helposti saavutettavissa ja palvelee hyvin Pirkanmaan alueen asiakkaita.

Puupakkauspalveluiden yksikön päällikön, Heidi Haverisen, mukaan muutosten myötä pystytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin paremmin ja tarjoamaan parempaa asiakaspalvelua.

– Uusissa tuotannontiloissa voimme nostaa tuotannon volyymeja. Tehokkaamman layoutin ansiosta pakkauksia voidaan tuottaa tehokkaammin, mikä palvelee asiakkaitamme entistä paremmin. Lisäksi uusiin tiloihin on suunniteltu parannuksia, kuten kattorakenteisiin asennettavat paineilman kiskot, joiden myötä työntekijöidemme työskentelyolosuhteet ja työturvallisuus paranevat.

Muuton myötä panostusta työhyvinvointiin ja vastuullisuuteen

Muuton myötä HUB logistics on panostanut entistä enemmän työpisteiden kehittämiseen ja työergonomiaan. Heidi Haverisen mukaan uudet toimitilat eivät ainoastaan tarjoa modernimpaa ja tehokkaampaa työympäristöä, vaan myös edistävät työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia.

– Henkilöstökyselyissämme on korostunut tarve paremmille ja toimivammille tiloille. Aikaisempi kiinteistö oli jo ikääntynyt ja huonokuntoinen. Sen huonokuntoiset lattiat aiheuttivat turvallisuusriskejä ja hankaloittivat työskentelyä. Uudessa kiinteistössä tilat ovat valmiiksi hyvässä kunnossa, mikä luo optimaaliset puitteet tehokkaalle ja turvalliselle työskentelylle. Esimerkiksi ilmanlaatu paranee merkittävästi aiempaan verrattuna.

Uusissa tiloissa 5S-menetelmää kehitetään aiempaa pidemmälle, jotta voidaan varmistaa, että jokainen työntekijä voi työskennellä ergonomisesti ja tehokkaasti. 5S-menetelmän mukaisesti tarpeettomat esineet on poistettu, ja työpisteiden järjestys on optimoitu, mikä vähentää tarpeetonta liikkumista ja lisää työn sujuvuutta.

Uusissa tiloissa on myös kiinnitetty erityistä huomiota ympäristönäkökulmiin. Toimipisteessä siirryttiin konsernin linjauksen mukaisesti käyttämään uusiutuvaa sähköä. Muuton yhteydessä koko trukkikalusto muutettiin sähköiseksi, mikä vähentää Scope1-luokan päästöjä ja edistää ympäristöystävällisempää logistiikkaa. Toimipisteen sähkökäyttöinen trukkikalusto ladataan uusiutuvalla energialla, jolloin käyttösähkön lisäksi trukkien lataamisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt laskevat nollaan.

Tuotantotiloihin asennettiin vesikiertoiset ilmalämpöpumput, joiden avulla pienennämme lämmityksestä koituvia hiilidioksidipäästöjä noin 80 prosentilla. Kiinteistöön asennettiin LED-valaistus yhdessä kiinteistön omistajan kanssa, mikä paitsi säästää energiaa myös vähentää hiilijalanjälkeä. Energiansäästö aiempaan verrattuna on 90 prosenttia.

– Olemme oikeastaan aika innoissamme uusista toimitiloista. Uskomme, että muutto mahdollistaa entistä paremman asiakaspalvelun ja ympäristöystävällisemmän logistiikan, tiivistää puupakkauspalveluiden päällikkö Heidi Haverinen.

 

Lisätietoja:
HUB logistics Packaging Oy
Lentolantie 20, 36220 Kangasala
Heidi Haverinen, yksikön päällikkö
Puh. +358 44 590 3163
heidi.haverinen@hub.fi

 

Puupakkauspalvelut Pirkanmaalla

  • HUB logistics Packaging Oy on valmistanut puupakkauksia Pirkanmaan alueella vuodesta 2016.
  • Tuotevalikoimaan kuuluvat monentyyppiset pakkaukset: erikoiskokoiset lavat, häkkipakkaukset ja merilaatikot.
  • Puupakkauspalvelut on erikoistunut suurikokoisiin ja pitkiin pakkauksiin.
  • HUB logisticsin oma pakkaussuunnittelija suunnittelee pakkauksen asiakkaan toiveiden ja tarpeen mukaisesti.

 

>>Tutustu puupakkauspalveluihimme 

 

 

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH on valinnut logistiikkakumppaniksi HUB logisticsin. Toiminta käynnistyy kevään 2024 aikana.

Saksalainen Rameder on Euroopan markkinajohtaja vetokoukkujen toimituksissa. Heidän tuotevalikoimaansa kuuluvat vetokoukkujen lisäksi muun muassa pyörätelineet, kattotelineet sekä kattoboxit ja vetokoukkuun asennettavat kuljetusboxit.

Ramederin tuotteiden varastointi siirtyy Oulusta HUB logisticsin Vantaan toimipisteeseen. Keskeinen sijainti pääkaupunkiseudulla mahdollistaa tehokkaamman ja nopeamman tuotteiden toimituksen loppuasiakkaille.

HUB logistics vastaa tuotteiden vastaanotosta, varastoinnista, keräilystä ja lähetyksestä. Palvelukokonaisuuteen kuuluu lisäksi asiakasnoutopalvelu.

Ramederin Operational Manager Taina Pöyhönen kommentoi yhteistyön aloittamista seuraavasti:

– On hienoa päästä aloittamaan yhteistyö HUB logisticsin kanssa. Tällä yhteistyöllä mahdollistetaan jatkossa kustannustehokkaampi varastointitoiminta Suomessa. Uusilla toiminnoilla ja logistisella sijainnilla voimme vastata paremmin myös asiakkaidemme tarpeisiin.

HUB logisticsin myyntipäällikkö Ari Laurila on iloinen alkavasta yhteistyöstä.

– On hienoa saada Rameder asiakkaaksemme. Palvelemme heidän verkkokauppa-asiakkaita sekä Rameder-konserniin kuuluvia Koukkupaja Oy.n asennustoimipisteitä. Maaliskuun loppuun mennessä varasto on täysin valmiina vastaanottamaan ja hallinnoimaan tuotteita tehokkaasti ja joustavasti.

Myyntipäällikkö Laurila korostaa yhteistyön merkitystä.

– Yhdessä rakennamme menestyksellistä ja kestävää kumppanuutta, joka palvelee molempien osapuolten tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Suunniteltu kokonaisuus tarjoaa Ramederille aiempaa kattavammat varastointipalvelut sekä asiakasnoutopalvelun, jollaista Ramederin palveluvalikoimassa ei aiemmin ollut. Keskeinen sijainti mahdollistaa nopean jakelun ja uusi noutopalvelukonsepti tuo lisäarvoa yrityksen asiakaspalveluun.

Lisätietoja

HUB logistics Finland Oy,
Ari Laurila, Myyntipäällikkö
Puh. +358 44 287 4001
ari.laurila@hub.fi

Tietoja Ramerderista

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH on vuonna 1996 perustettu keskisuuri yritys, joka on erikoistunut vetokoukkujen, sähkösarjojen, pyörätelineiden, kattotelineiden ja muiden kuljetustarvikkeiden myyntiin lähes kaikkiin autoihin – oli sitten kyseessä henkilöauto, maasturi, citymaasturi ja pakettiauto. Yritys on menneinä vuosina kasvattanut liikevaihtoa vuosittain 20 – 40 %.

www.rameder.fi
www.koukkupaja.fi

 

Tutustu varastointipalveluihimme

 

HUB logistics on saanut Suomen Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Tunnustus on tulosta yhtiömme jatkuvasta pyrkimyksestä kehittää ja vahvistaa työkulttuuriamme sekä henkilöstömme omistautuneisuutta.

Eezy Flow toteuttaa tutkimuksen vuosittain sadoille suomalaisille organisaatioille, ja siihen vastaa vuosittain yli 150 000 henkilöä. Tutkimuksessa mitataan omistautuneisuutta, sitoutuneisuutta, johtamista ja organisaation suorituskykyä Eezy Flown kehittämän PeoplePower® -viitekehyksen avulla. Tutkimus koostaa kattavan nykytilan henkilöstökokemuksesta ja strategian toteutumisen edellytyksistä.

HUB logisticsilla Eezy Flow:n henkilöstötutkimus toteutettiin jo neljättä kertaa. Tutkimustuloksia verrataan sekä edellisvuosien vastauksiin että palveluntuottajan standardiin, mikä auttaa hahmottamaan yrityksen sijoittumisen työntekijänormissa.

Tulosten perusteella HUB logistics on onnistunut ylittämään Suomen työntekijänormin (64,3) saavuttaen 65,8 pistettä People Power -indeksissä. Tämä tarkoittaa, että olemme nyt yksi Suomen innostavimmista työpaikoista, ja indeksimme on 1,5 pistettä normin yläpuolella.

– Joka vuosi olemme kehittyneet ja kyenneet parantamaan tulosta. Nyt teimme pienoisen loikan eteenpäin ja hyppäsimme 3,1 pistettä edellisen vuoden tuloksista. Pääsimme ensimmäistä kertaa tasolle AA (Hyvä). Tämä on meille merkittävä saavutus, iloitsee toimitusjohtaja Joni Sundelin saadusta tunnustuksesta.

Henkilöstön kehittäminen on luonteva osa strategiatyötä

Strategiamme yksi osa-alue on henkilöstön kehittäminen. Organisaation kehittäminen pitää sisällään niin yhteisen organisaatiorakenteen ja johtamisen, henkilöstön osaamisen kehittäminen sekä työsuhteen elinkaareen liittyvät eri osa-alueet.

Aiempien vuosien tutkimustulosten perusteella olemme käynnistäneet useita toimenpiteitä organisaation kulttuurin ja henkilöstön omistautuneisuuden vahvistamiseksi. Yhteistyössä henkilöstömme kanssa olemme viimeisten parin vuoden aikana panostaneet merkittävästi työkulttuurimme kehittämiseen.

Tekemämme työ kantaa nyt hedelmää ja otimme merkittävän loikan tuloksissa kohti parempaa.

– Viimeisten parin vuoden aikana olemme panostaneet merkittävästi työkulttuurimme kehittämiseen. Olemme käynnistäneet esihenkilökoulutuksia, panostaneet työhyvinvointiin esimerkiksi järjestämällä koko konsernin laajuisen frisbeegolf-turnauksen ja määrittäneet toimipistekohtaisesti lukuisia toimenpiteitä, joiden avulla voimme parantaa työtyytyväisyyttä tai kohentaa työskentelyolosuhteita. Olen iloinen tästä upeasta kehityksestä, jonka olemme saavuttaneet yhdessä. Kiitos kuuluu jokaiselle HUBilaiselle, tiivistää Joni Sundelin.

Jatkamme sitoutumistaan henkilöstön kehittämiseen ja pyrkii jatkuvasti tarjoamaan innostavan ja motivoivan työympäristön kaikille työntekijöillemme. Tämä saavutus on osoitus tiiviistä yhteistyöstämme ja sitoutumisestamme työntekijöidemme hyvinvointiin ja menestykseen.

 

PeoplePower®-henkilöstökokemustutkimuksella saadaan esiin henkilöstön omistautuneisuuden ja innostuneisuuden taso sekä siihen yhteydessä olevat tekijät. PeoplePower-tutkimus nostaa esiin kaikki keskeiset henkilöstökokemuksen, organisaation toimivuuden ja kulttuurin elementit niin ihmisten oman työn, yksiköiden toimivuuden, kuin myös koko organisaation toiminnan näkökulmista.

Lisätietoja: www.innostavimmat.fi

 

 

 

Kun mietitään liiketoiminnan kehittämistä, moni saattaa ensimmäisenä ajatella suuria investointeja tai mittavia kehitysprojekteja, joiden avulla toivotaan saavutettavan isoja kustannussäästöjä. Kehitystoimenpiteiden euromääräinen hyöty kiinnostaa syystäkin – erityisesti aikana, jolloin haetaan aktiivisesti kustannussäästöjä tai toiminnan tehostamista.

Totuus kuitenkin on, että kehitystoiminnan arvo liiketoiminnalle on muutakin kuin kustannussäästöjä. Kehitystoiminta voi tarjota valtavaa arvoa asiakasyritykselle, ja tämä arvo ei aina ilmene pelkästään kustannusten alenemisena. Sillä voidaan tuoda laadullista edistystä, joka heijastuu positiivisesti sekä asiakastyytyväisyyteen että kilpailuetuun.

Kustannustehokkuus on vain yksi näkökulma

Kustannustehokkuudella on sanomattakin selkeä vaikutus yritysten kilpailukykyyn. Kehitystoiminnan avulla voidaan tunnistaa ja poistaa prosessien pullonkauloja sekä tehostaa toimintaa, mikä johtaa kustannusten alenemiseen.

Esimerkiksi valmistavat yritykset voivat käyttää kehitystoimintaa parantaakseen tuotantolinjojen tehokkuutta, mikä vähentää työvoimakustannuksia ja vikaantumisia. Samalla tavoin palvelualalla kehitys voi tarkoittaa digitaalisten järjestelmien käyttöönottoa, mikä nopeuttaa palveluprosesseja ja lisää tuottavuutta.

Logistiikkayrityksille on keskeistä kehittää toimitusketjun ja logistiikan prosesseja. Tehokas logistiikka ei pelkästään alenna kustannuksia vaan myös nopeuttaa tuotteiden siirtymistä varastosta asiakkaalle. Logistiikkaprosessien kehittäminen voi sisältää älykkäitä järjestelmiä, kuten reaaliaikaista seurantaa ja varastonhallintaratkaisuja, jotka vähentävät viiveitä ja virheitä. HUBilla älykkyys on yksi keskeinen tekijä, ja konseptiin voit tutustua tarkemmin artikkelissamme.

Tyytyväiset asiakkaat ovat uskollisia asiakkaita

Yrityksen menestys ei ole pelkästään kustannustehokkuudesta kiinni; laatu on yhtä lailla keskeinen tekijä. Kehitystoiminnan avulla voidaan parantaa tuotteiden tai palveluiden laatua, mikä taas vaikuttaa suoraan asiakastyytyväisyyteen. Tyytyväiset asiakkaat ovat uskollisia asiakkaita, mikä voi pitkällä aikavälillä johtaa liikevaihdon kasvuun.

Yritysten kilpailukyky on kiinni monista tekijöistä, joista yksi keskeinen on laadullinen tehokkuus. Kehitystoiminnan avulla voidaan paitsi tehostaa liiketoimintaprosesseja myös nostaa niiden laatua uudelle tasolle.

Esimerkkinä taas valmistavat yritykset, jotka voivat käyttää kehitystoimintaa tuotteiden suunnitteluprosessin parantamiseen, mikä vaikuttaa positiivisesti niiden laatuun. Palvelualalla kehitys voi keskittyä työntekijöiden koulutukseen ja asiakaspalveluprosessien optimointiin, mikä nostaa palvelun laatua uudelle tasolle.

Logistiikkayritys voisi esimerkiksi suunnata kehitystoiminnan reittioptimoinnin parantamiseen, mikä lyhentäisi toimitusaikoja ja tehostaisi yleistä tehokkuutta. Tällä tavoin asiakasyritys hyötyy, kun tuotteet saapuvat asiakkaiden luokse entistä nopeammin.

Innovatiivinen kehitysote ja teknologioiden hyödyntäminen tuovat arvoa liiketoimintaan

Kehitystoiminnan avulla yritys voi myös edistää innovaatioita. Uudet ideat, teknologiat ja liiketoimintamallit voivat erottaa yrityksen kilpailijoistaan ja luoda uusia mahdollisuuksia markkinoilla.

Teknologiayritykset voivat panostaa kehitysprojekteihin, jotka eivät välttämättä tuo suoria kustannussäästöjä, mutta jotka luovat uusia ja edistyksellisiä tuotteita. Näin yritys voi erottua kilpailijoistaan ja vastata nopeasti markkinoiden muutoksiin.

Saman voi nähdä myös logistiikkapalveluyrityksissä, jotka miettivät myös palvelumalleja. Uusien palvelukokonaisuuksien luominen vastaamaan asiakasyritysten tarpeita on kehitystoimintaa parhaimmillaan.

Parhaimpia ovat logistiikkayritykset, jotka asiakkaan puolesta pysyvät logistiikan aallonharjalla mitä tulee käytössä olevaan teknologiaan tuoden asiakasyritysten toimintaan tuoreita ajatuksia ja ideoita. Modernin teknologian hyödyntäminen ja datan analysointi tuo logistiikan asiakasta lähemmäs tarjoten parempaa näkyvyyttä toimitusketjuun. Tämä auttaa asiakasyrityksiä suunnittelemaan omia varastotasojaan ja ennakoimaan toimituksiaan.

Ympäristöystävälliset ratkaisut ja kestävä logistiikka ovat myös arvokasta kehitystyötä

Kehitystoiminta logistiikassa voi myös keskittyä ympäristöystävällisiin ratkaisuihin, mikä on entistä tärkeämpää nykypäivän liiketoimintamaailmassa. Kestävä logistiikka ei ainoastaan vastaa asiakasyrityksen ympäristövaatimuksiin, vaan voi myös tuoda säästöjä pitkällä aikavälillä.

Investoinnit vaihtoehtoisiin polttoaineisiin tai sähkökäyttöisiin kuljetusvälineisiin voivat olla osa kehitystoimintaa, joka paitsi vähentää päästöjä myös avaa ovia uusille asiakassegmenteille, jotka arvostavat kestävää liiketoimintaa.

Kehitystoimenpiteet eivät välttämättä ole aina suoraan euromääräisesti tunnistettavissa tai euromääräinen arvo voi olla hankala laskea. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niillä olisi merkitystä esimerkiksi laadulliselta näkökulmalta. Kehitystoimia pitää malttaa katsoa pitkällä aikavälillä. Pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan, vaan ennemmin pitkäjänteistä työtä, jossa laadukkuus kääntyy euroiksi. Säästöjä ja tehokkuutta haetaan usein ajankäytön kautta. Näin ajatellen aika on rahaa ja laatu on rahaa.

Logistiikkayrityksen kehitystoiminta voi tuoda merkittävää laadullista edistystä asiakasyritykselle. Laadullinen tehokkuus logistiikassa, teknologian hyödyntäminen ja ympäristöystävälliset ratkaisut ovat kaikki osa kehitystyötä, joka voi parantaa asiakasyrityksen kilpailukykyä, asiakastyytyväisyyttä ja kestävää liiketoimintaa pitkällä aikavälillä. Laadukkaat tuotteet ja prosessit eivät ainoastaan houkuttele asiakkaita vaan myös vähentävät liiketoiminnan kustannuksia ja luovat vahvan perustan menestykselle. Laatu on investointi tulevaisuuteen, ja se todellakin osoittautuu rahaksi.

Yhteistyö logistiikkakumppanin kanssa, joka panostaa jatkuvaan kehitykseen, voi olla avain menestyksekkääseen ja kilpailukykyiseen liiketoimintaan. Meillä HUBilla kehitystoimintaa tehdään laaja-alaisesti ja monella eri tasolla. Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan miten voisimme tuottaa arvoa sinun yrityksellesi!

Anssi Tura
Innovatiivinen ja luova kehitysjohtaja, joka kehittää dataan pohjaten ja tulevaisuuteen katsoen.

 

Tutustu palveluihimme

HUB logistics oli yksi Suomen Osto- ja logistiikkayhdistys Logy ry:n järjestämän Logy Conferencen pääyhteistyökumppaneista. Konferenssi järjestettiin 8.-9.2.2024 Helsingissä ja verkostoitumistapahtumana Tallinnassa. Tapahtuman kattoteemana oli vastuullisuus ja tekoälyn hyödyntäminen logistiikan, hankinnan, toimitusketjun hallinnan saralla.

Kahden päivän aikana puhujalavalla kuultiin yli 20 kotimaista ja ulkomaista asiantuntijaa ja useita mielenkiintoisia puheenvuoroja tekoälyn hyödyntämisestä logistiikassa, hankinnassa ja toimitusketjuissa.

HUB logisticsin toimitusjohtaja Joni Sundelin esiintyi tapahtumassa puhujana käsitellen puheenvuorossaan vastuullisuustyön merkitystä luontevana osana logistiikkayritysten arkea.

Puheenvuoro herätti kiinnostusta vastuullisuuden merkityksestä liiketoiminnassa, ja konferenssitila täyttyi innokkaista kuulijoista, jotka olivat saapuneet eri puolilta logistiikka- ja hankinta-alaa. Joni Sundelin korosti, kuinka vastuullisuuden tulee olla luonnollinen osa logistiikkayritysten toimintaa, ja miten se edistää kestävää ja tehokasta liiketoimintaa.

– Tiedetään, että logistiikka toimialana tuottaa päästöjä. Reittejä optimoimalla ja vaihtamalla uusiutuvaan polttoaineeseen voidaan vaikuttaa päästöihin merkittävästi. Pohtimisen arvoista on mitä voidaan tehdä varastoinnissa ja sisälogistiikassa. Esimerkiksi tilaratkaisut ja sisäisten kuljetusten optimointi tuovat säästöjä ja vähentävät ympäristöhaittoja.

Sisälogistiikassa aktiivinen yhteistyö asiakkaan kanssa mahdollistaa paljon.

– Logistiikkayritysten rooli on tarjota asiakasyrityksille näkökulmia vastuulliseen ja kestävään logistiikkaan. Kehittyneellä sisälogistiikalla vähennetään turhaa työtä ja saavutetaan tehokkaammat materiaalivirrat tuotannon tiloissa.

HUB logisticsin Ari Laurila, Joni Sundelin, Sampo Arppola ja Aapo Nurmi pitivät tapahtumaa onnistuneena.

Sundelin nosti puheenvuorossa esiin pitkäjänteisen toiminnan. Hänen mukaansa kaikkea ei voi tehdä ja saada valmiiksi kerralla, vaan vastuullisuustyö on jatkuvaa tekemistä. Tärkeintä on systemaattisuus ja kokonaisuuden hahmottaminen. Yritysten on tehtävä oman toiminnan näkökulmasta päätökset mihin panostetaan kussakin vastuullisuustyön vaiheessa.

– Vastuullisuuteen panostaminen on pitkäaikainen sijoitus. On syytä asettaa konkreettiset tavoitteet, jotka ovat realistisia ja mitattavissa. Tämä auttaa keskittymään oleelliseen. Vaikka resurssit olisivat rajalliset, on tärkeintä ottaa ensimmäiset askeleet ja jatkaa siitä järjestelmällisesti eteenpäin. Lisäksi on huomioitava, että vastuullisuustyö ei ole ilmaista. Kustannusten kautta on mietittävä järkevä kokonaisuus, joka on mahdollista toteuttaa. Esimerkiksi koko trukkikalustoa ei voi tai kannata kerralla vaihtaa sähköisiin malleihin.

LOGY conference oli jälleen onnistunut kokonaisuus. Joni Sundelin ja muu HUB logisticsin edustus kiittää tapahtumajärjestäjää.

– LOGY Conference luo inspiroivan foorumin, jossa logistiikka- ja hankinta-alan ammattilaiset kohtaavat, vaihtavat näkemyksiä ja saavat uutta tietoa alansa kehityksestä. Kiitämme Suomen Osto- ja logistiikkayhdistystä onnistuneesta tapahtumasta sekä kaikkia osallistujia, jotka tekivät tilaisuudesta antoisan kohtaamispaikan logistiikka-alan ammattilaisille. Jatkamme sitoutumistamme vastuulliseen logistiikkatoimintaan ja odotamme innolla tulevia mahdollisuuksia jakaa tietoa ja oppia alamme kehityksestä.

Kuva: Juha Tuomi/Kuvatoimisto Rodeo Oy

 

>>Tutustu vastuullisuustyöhömme 

>> Tutustu Logy ry:n toimintaan 

 

Olemme mukana yhtenä yhteistyökumppanina LOGY Conferencessa, joka järjestetään 8.-9.2.2024 Helsingissä Pikku-Finlandiassa ja verkostoitumistapahtumana Tallinnassa.

LOGY Conference 2024 kattoteemana on vastuullisuus ja tekoälyn hyödyntäminen logistiikan, hankinnan, toimitusketjun hallinnan saralla. Tapahtuman päättäjäpaneelissa keskustellaan tekoälyn merkityksestä vastuullisessa toimitusketjussa.

Kahden päivän aikana puhujalavalla kuullaan yli 20 kotimaista ja ulkomaista asiantuntijaa. Toimitusjohtajamme Joni Sundelinin pitää puheenvuoron vastuullisuudesta logistiikka-alalla tapahtuman sisälogistiikkasalissa klo 13.10. Tule kuulolle.

Lisätietoja tapahtumasta ja ohjelmasta löydät Logy Conferencen sivuilta.

Tervetuloa mukaan!

 

Olemme suomalainen logistiikkapalvelujen innovaattori, jolta saat tarpeidesi mukaiset räätälöidyt logistiikan palvelut materiaalien ja tiedon hallintaan. Verkkokauppiaan kumppanina HUB on reilu, osaava ja hyötyä tuova kumppani. Sisälogistiikkakumppanina sulaudumme sujuvasti osaksi asiakkaan tuotantoa. Panostamme sekä nopeuteen että toimitusvarmuuteen.

Palvelutarjonnallamme voidaan kattaa yrityksen logistinen prosessi alusta loppuun: ohjauksesta ja kehityksestä aina toteutukseen asti. Tutustu varastointi-, automaattivarasto-, sisälogistiikka- ja puupakkauspalveluihin sekä toimitusketjukonsultointiin.

Kerromme palveluistamme mielellämme lisää. Ota rohkeasti yhteyttä: myynti@hub.fi 

>> Tutustu palveluihimme

 

Scroll to Top